souvislosti

Zelené dálnice

Ekologicky úsporné či energeticky soběstačné budovy s aspirací na prestižní certifikace jsou v dnešní době již běžným standardem. Ale slyšeli jste o tom, že „zelený" trend se začal uplatňovat i v jiném odvětví stavebnictví, konkrétně v dopravní infrastruktuře?


Protihlukové stěny, které lze považovat za ekologické prvky snižující dopad provozu na silnicích a dálnicích na okolí, jsou už samozřejmostí. A ačkoli i technologie a materiály používané při výstavbě protihlukových zdí jdou s dobou, tak podstata tzv. zelených dálnic tkví i v něčem jiném. Společnost HOCHTIEF CZ například v současnosti zahájila výstavbu části dálnice D3 u Českých Budějovic, jejíž vozovka bude pokrytá tzv. tichým asfaltem. Tento asfalt, který na daném úseku pokryje přes 140 tis. m2, dokáže při správné údržbě snížit valivý hluk z dopravy až o čtyři decibely, což je o více než 50 %. Je však nutné ho pravidelně čistit, jinak se póry pohlcující hluk ucpávají a akustická životnost se zkracuje. Vedle tichého asfaltu bude na trase přes 5 km již zmiňovaných protihlukových stěn. Na Slovensku zase HOCHTIEF SK nedávno dokončil rekonstrukci silnici I/65 Turčianské Teplice - Príbovce. Během výstavby použili recyklovaný materiál z původního betonového povrchu a stali se tak jedněmi z prvních, kteří na Slovensku tuto bezodpadovou technologii použili.

 

Skupina HOCHTIEF má rozsáhlé zkušenosti se stavbami zelených dálnic i v jiných částech světa. Opatření, která z dálnice činí dálnici zelenou, jsou různá. Prostřednictvím své dceřiné společnosti HOCHTIEF staví například 27 km dlouhou silnici poblíž novozélandského Wellingtonu, která z velké části prochází panenskou přírodou. Je to místo výskytu celé řady chráněných živočichů i rostlin. Aby společnost mohla dosáhnout na ekologický certifikát udělovaný americkou organizací Greenroads, musela učinit řadu komplikovaných kroků. Chráněná zvířata byla přesunuta v tzv. klecových apartmánech, které připomínají jejich přirozené prostředí. Po dokončení silnice budou vysazena poblíž svého původního domova. Navíc společnost přesadí a zalesní oblast o velikostí 700 fotbalových hřišť.

 

V Austrálii se klade velký důraz na co největší využití recyklovaných materiálů a co nejnižší spotřebu energií. Využívají se suroviny a vstupní materiály, jejichž výroba a přeprava je co nejúspornější. Aby dokončená dálnice či silnice získala certifikát od Australské komise pro udržitelnou infrastrukturu (ISCA), vedle uvedených kritérií hraje velkou roli i náročnost údržby během jejího životního cyklu. Společnost HOCHTIEF již postavila řadu takto certifikovaných silnic např. Great Eastern Highway, Elizabeth Quay či Gateway WA v západoaustralském Perthu. Na Great Eastern Highway týmy používaly takzvaný „teplý asfalt", který se vyrábí a pokládá při mnohem nižších teplotách než tradiční asfalt, a tím dosáhly velké úspory energií a uhlíkových emisí. Na projektu Gateway WA zase recyklovaly a znovu použily 95 % odpadního materiálu, tedy dobrých 850 tis. tun. Navíc podél trasy zasadily milion kusů zeleně a přesídlily 2 300 druhů vzácných živočichů.

 

HOCHTIEF nezaostává ani v USA, kde je například v Kalifornii certifikace Greenroads téměř samozřejmostí. HOCHTIEF v San Francisku postavil přístupovou silnici Presidio Highway, která míří ke světoznámému mostu Golden Gate. Tento PPP projekt vede v délce 2,2 km přes přírodní rezervaci Presidio a pro získání certifikace museli stavaři dodržet vysoké nároky na recyklaci stavebního odpadu. Zároveň bylo potřeba vyhovět přísným požadavkům na odolnost proti zemětřesení, jelikož Presidio Parkway slouží jako jedna z páteřních evakuačních tras.

 

Aby byl HOCHTIEF lépe připraven reagovat na zvyšující se zájem o zelené dálnice i v Evropě, již nyní má vyškolené odborníky na udržitelnou dopravu. I přesto, že je získání certifikace velmi náročné, dlouhodobě zaručuje kvalitu projektu a zdůrazňuje odpovědnost, se kterou se skupina HOCHTIEF staví k dopadům, které má její činnost na okolí.

 

souvislosti
123456

Projekt podporují: