Budoucnost bude udržitelná, nebo vůbec nebude
Pro digitální a telekomunikační společnosti, které se právem mohou nazvat firmami budoucnosti, není udržitelné podnikání jednou z variant. Je to jediný způsob, jak si zajistit přísun hlavních zdrojů, připravenost budoucích zaměstnanců nebo loajalitu zákazníků. Bez udržitelného podnikání není možné dosáhnout rovnoprávného přístupu k digitálním službám a jejich inovačnímu potenciálu nebo udržet stabilní prosperující společnost a konkurenceschopné hospodářství.
Už v roce 2015 se proto Vodafone celosvětově přihlásil ke globálním Cílům udržitelného rozvoje (tzv. SDGs) a spolu s vlastní Strategií udržitelného podnikání 2025 začal zvyšovat udržitelnost firemního fungování, produktů a služeb se záměrem maximalizovat jejich sociální, společenský a environmentální dopadu. Ve Vodafonu dlouhodobě cílíme na inovace v energiích, rozvoj dovedností mladých, rovnoprávnost a diverzitu. Už z podstaty našeho podnikání jsou pro nás moderní technologie tím hlavním strategickým nástrojem. Naše dlouhodobá vize přispívá i ke zlepšování ekonomických výsledků a hodnoty značky.
V rámci Strategie udržitelného podnikání 2025 se mimo jiné zaměřujeme na dlouhodobé snižování energetické spotřeby a v sítích vlastněných Vodafonem se nám už povedlo kompletně přejít na elektřinu z obnovitelných zdrojů. Jak dokazují naše současné projekty, technologie mohou zásadním způsobem přispět ke zmírnění negativních dopadů na životní prostředí. Jen v letech 2016 a 2017 jsme díky technologii internetu věcí (IoT) pomohli uspořit přes 317 tun emisí CO2, což je pro představu jako 33 cest autem kolem světa. Letos plánujeme, že se cifra znásobí díky lepší detekci využití IoT SIM karet našimi zákazníky a novým službám pro chytřejší - a tudíž i udržitelnější - města, dopravu a infrastrukturu. Společný cíl nás spojil i s novými partnery - už druhým rokem s hackery ze spolku Labka vyvíjíme městskou senzorickou síť úzkopásmového internetu věcí v Ostravě (tzv. NB-IoT), která bude nabízet otevřená data o znečištění ovzduší a pomáhat regulovat vzduchotechniku ve školách a domovech pro seniory. Tento projekt je financovaný díky recyklaci starých telefonů našich zákazníků, partnerů a zaměstnanců.
O našich záměrech se snažíme transparentně komunikovat na naší webové stránce, s našimi zaměstnanci v interní komunikaci, na akcích s partnery a zákazníky (např. na soutěži Vodafone Firma roku) a širokou veřejnost informujeme prostřednictvím médií. Své aktivity a jejich dopad měříme, zveřejňujeme vyhodnocené loňské cíle a průběžné hodnocení současných. Chápeme, že k velkým cílům můžeme dojít jen konkrétními měřitelnými malými kroky. Následující dlouhodobou strategií Vodafonu udržitelného podnikání chceme být v avantgardě společností, které mají jasno ve svém poslání a dovedou ho využít ve prospěch efektivity. Věříme, že je jen otázkou času, kdy poslání všech firem bude o budoucnosti, ne jen o současném zisku.
Adriana Dergam
ředitelka korporátní komunikace a udržitelného podnikání, Vodafone Czech Republic